Bij de verbouwing van dit monumentale pakhuis in Amsterdam stonden wij voor de opgave om van een souterrain zonder ramen een volwaardige woonverdieping te maken. In nauw overleg met monumentenzorg is een vergunning verkregen voor het maken van een vide tussen bel-etage en souterrain. De vide brengt licht in het souterrain en zorgt voor een visuele en fysieke verbinding tussen beide etages. Omdat de vloerbalken een monumentale status hebben is ervoor gekozen om alleen de grenen vloerdelen ter plaatse van de vide te verwijderen: er loopt dus een flinke balk door de vide heen. Dit geeft echter veel karakter aan deze bouwkundige ingreep.
Project: | 14243 |
Jaar: | 2014 |
Locatie: | Krom Boomssloot - Amsterdam |
Omschrijving: | volledige renovatie monumentaal pakhuis in Amsterdam |
Werkzaamheden: | aanvraag omgevingsvergunning, bouwbegeleiding, definitief ontwerp, technisch ontwerp, voorlopig ontwerp |
Om van het souterrain een goede gebruiksruimte te maken is de vloer van het souterrain uitgegraven. Hierbij kwam niet alleen een oud riool als archeologische vondst naar boven, maar werd ook ontdekt dat onder de betonvloer een authentieke vloer van ‘boeren geeltjes’ lag. In overleg met monumentenzorg is besloten deze klinkertjes in het zicht terug te plaatsen als nieuwe afwerkvloer van de hal in het souterrain.
De combinatie van oude houten balken, de ‘boeren geeltjes’ en de houten planken vloer enerzijds en de moderne elementen, zoals het glazen hekwerk, de keuken en het verlichtingsplan, anderzijds geven het pand een enorme dynamiek.
Het project is een voorbeeld voor hoe om te gaan met duurzaamheidseisen in monumentale panden. Energiebesparing is gerealiseerd door het isoleren van de nieuwe vloer, het aanbrengen van dampopen isolatie op de gevels, het aanbrengen van een WTW-unit en door het pand te voorzien van vloerverwarming.
Het lichtplan accentueert de ambitie van het ontwerp om de voorgevel met de achtergevel en de bovenverdieping met de onderverdieping te verbinden. Voor- en achtergevel worden verbonden door middel van een rij spots, terwijl boven en beneden met elkaar verbonden worden door armaturen, die de vide beschijnen.
In de gevel is er in overleg met de monumentenzorg een tweetal roosters in de gevel voorzien van een kozijnloos draairaampje. Deze detaillering kon op steun van de commissie rekenen, omdat het contrast tussen het kozijnloze raam en de monumentale gevel groot is.
Onze werkzaamheden voor dit project betroffen: ontwerp, aanvraagvergunningen, bouwvoorbereiding, aanbesteding en bouwbegeleiding. Het project is voor subsidie ten behoeve van duurzame verbouw in aanmerking gekomen.
Nieuwe woningen creëren door verdichting op bestaande bebouwing. Dat was de opgave waar wij mee begonnen. Daarbij was er een duidelijk doel: de nieuwe woningen moesten hoogwaardig ontworpen worden en de bestaande bewoners van het pand moesten erop vooruitgaan.
Op het bestaande jaren ’70 bouwblok wordt een nieuwe bouwlaag toegevoegd. Deze nieuwe laag zal ruimte bieden voor acht nieuwe woningen van zo’n 90 tot 120 m2. Om de nieuwe woningen te kunnen bereiken worden niet alleen de bestaande trappenhuizen doorgezet, maar zal er ook een lift toegevoegd worden aan het pand. Hierdoor zijn de bestaande woningen makkelijker te bereiken voor bewoners en bezoekers.
ga naar projectSteeds meer ZZP-ers zijn op zoek naar een eigen representatieve bedrijfsruimte. Deze vraag hebben wij in samenwerking met Fresch Real Estate vertaald in de Bedrijfsloft. Veel licht, een duidelijke identiteit per bedrijfsruimte en flexibelgebruik zijn de speerpunten in dit plan.
ga naar projectMidden in Amsterdam biedt deze dakopbouw met twee dakterrassen een oase van rust. Grote ramen kenmerken deze moderne dakopbouw in Amsterdam en brengen extra daglicht in de woning. Onze opdrachtgever zocht naar een manier om de woning uit te breiden en binnen met buiten te verbinden. Met aan zowel de voorzijde als achterzijde een dakterras maakt deze dakopbouw dat mogelijk.
ga naar projectWij maakten in opdracht van de gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum en in samenwerking met Gaston Loos Engineering & Consultancy een uitgebreide analyse van de Eilandenboulevard, het stuk weg en kade tussen het Scheepvaartmuseum en de molen. De Oostelijke Eilanden bestaan uit de drie eilanden Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg en zijn onderling verbonden door de Eilandenboulevard.
ga naar projectHet ene klaslokaal is getransformeerd tot woonkeuken, terwijl het andere klaslokaal nu als woonkamer gebruikt wordt. In de aangrenzende gangzone, waar vroeger de kapstokken en toiletten waren, is nu een viertal kamers, een badkamer en een toilet gemaakt.
ga naar project